Filmconcert door SOL met het opleidingsorkest van L’Echo des Montagnes Zondag 16 juni 2019 in de Wetering

Het concert staat nogal vroeg op de dag in de planning, om 10 uur maar liefst. Bovendien is dit het afsluitend seizoensconcert. En het is nog Vaderdag ook.

Het afsluitende Seizoen- Film- Vaderdag- Ochtendconcert

Voor de zondagochtend is de belangstelling, ondanks enige scepsis vooraf, best goed. Dat is een leuk aspect van een opleidingsorkest, ouders en grootouders, familie en vrienden, vriendinnen en bekenden. Verzekerd van belangstellenden.

image-2019-06-17De harmonie L’Echo des Montagnes uit Tilburg is van 1867. Een leeftijdgenoot van Sophia’s Vereeniging (met drie e’s). Met recht een zustervereniging (vereniging met twee e’s). Onze voorzitter, ook op deze ochtend in zijn rol als (voortreffelijke) spreekstalmeester, heeft zijn huiswerk gedaan. Hij legt uit dat het geen toeval is, blaasorkesten, ontstaan in dat tijdsgewricht. De onafhankelijkheidsoorlog van de Belgen is voorbij en de betrokken militairen zijn hun werk kwijt. De muzikanten onder hen moeten wel de kost verdienen en helpen hier en daar in het zuiden mee de verenigingen op te richten en te leiden. Vandaar. Interessant trouwens, zodra er iets wat ouder wordt en naar geschiedenis en historie begint te rieken, is de heer Essers zijn belangstelling gewekt. Heeft Sophia, evenzeer als de fiscale wetenschap, dan ook al een paar belangwekkende boeken opgeleverd.

Het opleidingsorkest van de Echo is een heel mooie groep. Krap in de klarinetten, maar fikse secties trompetten en saxofoons. Geert Doomen is hun dirigent. Wij hebben ooit hem leren kennen bij St Joachim uit De Moer. Dat heeft ze daar goed gedaan, doch de Moer was voor hem al rap te klein. Vervolgens komen we hem tegen als dirigent van het, voor de gelegenheid, regionale opleidingsorkest, na het overlijden van de gewaardeerde Huub Kennis. Dat was een groep van naar schatting een 140 deelnemers ! Het herdenkingsconcert toen is erg goed verlopen. Veelbelovende gast.

En nu vaart de Echo haar opleidingsorkest er wel bij. Ze zijn onze gasten en treden als eerste op. Met muziek van films: Bohemian Rhapsody met een arrangement van John Berry, Met The Blues Brothers Revue, een arrangement door Jay Bicook en Latin Gold, het arrangement is van Paul Lavander en tenlotte een prachtige Toto Medley. Gerard Doomen maakte zelf het arrangement. Een groep met getalenteerde jongeren als deze voert het beslist naar zijn en onze voldoening uit. Mooi optreden. Onze spreekstalmeester stelde daarom natuurlijk voor om dit nog eens een keer af te spreken.

Na de pauze is SOL aangetreden. Een van onze Irissen heeft beelden bij de muziek gezocht. Ik zal u niet lastig vallen met een paar opspelende details in de voorbereiding. Het zag er wondermooi uit bij de uitvoering. Onze Hadewych deed haar uiterste best om de muziek te laten samenvallen met de beelden. Dat valt geheid niet mee. Maar toch hoorde ik een paar keer opmerken dat het er gewoon op leek dat ze de hele groep als aan een touwtje heeft. Met op de juiste momenten een vertraging dan wel een accellerando. Complimenten !

SOL heeft al een poosje mooie filmmuziek op de lessenaar. Een uitgebreide selectie gaan we bij deze gelegenheid spelen: Soldaat van Oranje van de beroemde Rogier van Otterloo, het arrangement is van Koos Mark, Une Belle Histoire, bekend geworden door Michel Fugain, van Pierre Delanoe. Arrangement door Frank Bernaerts. Vijf deeltjes uit Charlie and the Chocolatefactory. De muziek is van Danny Elfman, het arrangement van Roy Phillippe. Wie kent ze niet, Whoopy Goldberg. De ster uit Sister Act ! Wij spelen I Will Follow Him. Meerdere schrijvers hebben er aan bijgedragen. Het arrangement is van Ron Sebregts.

Het thema uit Jurassic Park, vorige week nog een stukje van de film gezien. Gecomponeerd door John Williams en hier gearrangeerd door John Higgins. Nog zo’n beroemde film: Shrek met de muziek gearrangeerd door Jan van den Brandt. De muziek uit How to Train your Dragon komt van John Powell, het arrangement is van Sean O’loughlin. Tenslotte, en je kunt er niet omheen: ABBA. Dat fenomenale viertal heeft muziek gemaakt, bijkans onsterfelijk !

Hun doorbraak overigens kwam, zoals bekend na een EuroSongfestival . . .

Benny en Björn was het koppel dat veel van hun geweldige muziek schreef. Wij spelen daarvan Mamma Mia. Daar scoor je mee zowel in een bejaardenhuis als tijdens een basisscholenproject. Peter Kleine Schaars maakte het arrangement.

Alles bij elkaar was dit een fijne en goed bestede ochtend.

We waren met een paar mensen tamelijk vroeg in de Wetering, de zaal moest nog versierd worden. We zijn te laat. Anderen waren ons voor, zij hebben dat zaterdagmorgen al gedaan.

En knap ! Eentje was er bij de bioscoop om wat affiches geweest. De Wetering zag er feestelijk uit. Goed bezig, SOL !

Tot een volgende keer.

Ton van Helvert.